جبهه فرهنگی فاطمیون

قلمها اگر در دنیا برای خدا و برای خلق خدا به کار بیفتد ، مسلسلها کنار می رود، و اگر برای خدا و برای خلق خدا نباشد مسلسل ساز می شود؛ مسئولیت بزرگ شما امروز قلمهایی است که در دست شماست.
امام خمینی «ره»

امروز جنگ، جنگ اراده هاست. جنگ عزم های راسخ، هرکه عزمش بیشتر بود او برنده است.
امام خامنه ای

پیوندها

شاید اگر بخواهیم مشابه هیات‎های محله‎های خودمان را در عراق پیاده کنی باید لفظ «موکِب» سر زبانت باشد. هر دسته و محله و قوم و شهری برای خودش موکبی دارد و این روزها و در ایام زیارت اربعین، خود را به گونه‎ای به مسیر زائرین سیدالشهداء علیه‎السلام رسانده است تا به زوار خدمت برساند، از پذیرایی و خورد و خوراک گرفته تا محل اسکان امکانات رفاهی و بهداشتی، هر موکب هر چه در توان داشته به مسیر پیاده‎روی آورده است.



به گزارش رجانیوز، اما اگر از سمت نجف به سمت کربلا حرکت کنی، کمی که از نجف دور می‎شوی، به موکبی بر خواهی خورد که کمی متفاوت از دیگر موکب‎ها به نظر می‎رسد. نزدیکی‎های تیرک چراغ 284 احساس می‎کنی که فضا رنگ و بوی ایران را گرفته است، این‌را اول از همه از نام امام رضا علیه‎السلام که با تابلویی بزرگ در وسط مسیر نصب شد در میابی، کمی که جلوتر می‎روی غرفه‎ای با زبان ایرانی زائرین را دعوت به نوشیدن شربت زعفران می‎کند، به عنوان و تابلو آن که نگاه می‎کنی، تابلو مسجد جمکران را خواهی دید، دیگر مطمئن می‎شوی که اینجا را ایرانی‎ها اداره می‎کنند، موکبی که مزین است به نام مبارک امام هشتم؛ موکب امام رضا علیه‎السلام.


 

یک زمین بزرگ زراعی در حاشیه جاده نجف به کربلا که صاحبش یکی از علمای نجف است، در اختیار عده‎ای از ایرانی‎ها قرار گرفته است تا در آن موکب برپا کنند. خدماتش هم متفاوت است، یک جایگاه و سن برای اجرا برنامه که مجری هر از چندی در آن پشت میکروفون می‎رود و مردم را به حضور در موکب دعوت می‎کند و یا گروه‎های سرود و تواشیح ایرانی و لبنانی که در آن به اجرای برنامه همخوانی می پردازند و البته مردم را هم به همخوانی دعوت می‎کنند.


اینترنت وایرلس هم برای زائرین فراهم شده است تا حداکثر تا سقف 15 دقیقه با گوشی‎های خود به اینترنت وصل شوند و از طریق همین اپلیکیشن‎های ارتباطی خبر سلامتی خود را به خانواده برسانند. موکب را بیشتر ایرانی‎ها برای استراحت انتخاب می‎کنند. حسینیه‎ای که در آن می‎توانی ساعتی و یا حتی شبی را بگذرانی و استراحت کنی.اما کمی که در این موکب می‎نشینی، مجری بر روی سن رفته و همه را برای دیدن تئاتری ایرانی – عربی با موضوع کربلا دعوت می‎کند. موضوع این تئاتر وقایع کربلاست و محل اجرای آن چادری بزرگ که پشت موکب برای این موضوع علم شده است.


زائرین با اشتیاق به داخل سالن تئاتر که همان چادر بزرگ است می‎روند و آماده اجرای تئاتر می‎شوند، یک برنامه نمایشی ترکیبی به همراه نور، صدا، جلوه‎های ویژه و هر آنچه که کمک می‎کند تا شما به فضای آنروزهای کربلا بروی.
 
نمایش روز واقعه، همان شب‎های آفتابی است که در ایران با استقبال گسترده‎ای، سال‎ها شهر به شهر چرخید و مردم را برای مصائب اهل بیت علیهم السلام گریاند. اکنون قالبی کوچکتر از شب‎های آفتابی در مسیر کربلا و نجف برای زائرین اربعین اجراء می‎شود و همه را برای  دقایقی به حال و هوای آنروزها کربلا می‎برد. چشم‎های خیس تماشاگران نمایش وقتی که از چادر بزرگ اجرای نمایش بیرون میایند، حکایت از تاثیر ویژه این تئاتر در وسط این جاده و مسیر دارد.
 
اما اگر شب قصد اقامت و بیتوته در موکب امام رضا علیه‎السلام را داشته باشی، پس از بزگزاری نماز جماعتی با شکوه، مقدمات اجرای مراسم سخنرانی و مداحی فراهم است. از رحیم‎پور ازغدی تا پناهیان و آقاتهرانی در این موکب منبر رفته‎اند و میثم مطیعی، مهدی سلحشور و محمدرضا طاهری برای مردم مداحی و نوحه خوانی‎ کرده‎اند.


آنچنانکه مسئولین موکب اعلام می‎کنند، برنامه‎های شب‎های موکب امام رضا علیه‎السلام با استقبال ویژه مردم و زائران اربعین مواجه شده است.
برنامه‎ کوی محبت هم از همین موکب شب‎ها به روی آنتن زنده شبکه دو می‎رود تا مردمی که از ایران موفق به حضور در این زیارت نشده‎اند، با سخنرانی اساتید ایرانی حاضر در پیاده‎روی، با آن حال و هوا همراه شوند.
نمایشگاهی از تصاویر شهدای جهان اسلام، سخنرانی و ایجاد حلقه های گفتگوی جوانان ایرانی و عراقی و جذب جوانان انقلابی کشور عراق را باید از ویژگی های مهم این موکب دانست، ارتباطاتی که در آینده می تواند بسیار نقش آفرین باشد.


هر چند موکب‎های ایرانی در مسیر نجف به کربلا به اندازه حضور زائرین ایران نیست، اما به نظر می‎رسد موکب امام رضا علیه‎السلام، خاطره‎ای است که در ذهن خیلی از ایرانی‎ها و حتی عراقی‎های حاضر در پیاده روی اربعین باقی بماند، خاطره‎ای که اگر همت باشد در سال‎های آینده می‎تواند تکثیر شود.

  • جبهه فرهنگی فاطمیون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">